lørdag den 10. marts 2012

Skuespiller 2/ Emil Moselund Østergaard



Jah, så blev man spurgt, om man havde lyst til at være med i projekt af selveste Tommy Duus i en af hans nye ideer! En ide som skal hjælpe unge som ældre skuespiller, skuespilelskere som professionelle, til at formidle en nem og god vej til folk, det er meningen en skuespiller skal formidles: Dig, producenten.
 ”Du skal bare fortælle om dig selv” siger Tommy – Og hvad svare man til sådan et tilbud.. JO TAK!!

Mig:
Mit navn er Emil Moselund Østergaard. Jeg er født det herres år, 1993 d. 4 sep. Og har boet hele mit liv, i en lille by (men dog på Danmarkskortet) ved navn Kjellerup, med mine forældre, min lillesøster og lillebror.
Jeg kommer ikke fra en familie, som har været vant til de store armbevægelser på en scene. – Joh min mor og hendes søster blev dog slæbt af sted, af min kære mormor, til at synge i diverse kirker engang tilbage i de glade 70’ere. - Gennem hende har jeg måske arvet en stemme, der egner sig til at blive lyttet til.
Men ikke desto mindre, er jeg den enlige kunstner blandt en større mængde sportsfreaks!      

Men skuespillet blev nu mit kald, og det er nu ikke fordi, jeg ikke har prøvet andet. Man kan næsten ikke nævne nogen kendte sportsgrene, jeg ikke har prøvet mig med, for at finde mit kald.
Fodbold: 1 år. Svømning: 3 år. Badminton: 2 år. Skydning: 3 måneder. Gymnastik: 2 år.  Spejder: 4 år. Volleyball: 2 år. Karate: 1 år (rød bælte). Tenken Ryu: 1 år (selvforsvar: gul bælte).
Nu spiller jeg skuespil, og har gjort det siden fik min første hovedrollen i et børneteater i 5 klasse. Og er i øjeblikket ansat (lønnet) som skuespiller i
www.kirketeateret.dk. Hvor jeg er aflønnet med adskillige forestillinger om året.
- Udover mit skuespil, holder jeg af at sidde og jame med min guitar, som jeg fik undervisning i på efterskolen. Jeg får undervisning i drama, dans og sang (kor og solosang) i øjeblikket, på Musicaltalentskolen Viborg 6-8 timer om ugen, (
http://www.musicaltalentviborg.dk/) som er en professionel Musicalskole for unge med talenter indenfor drama, dans og sang.
- Skolen er udelukkende drevet af professionelle folk, med en uddannelse inden for enten drama, dans og sang.  
http://www.musicaltalentviborg.dk/da/Undervisere-6004.

Vi er i øjeblikket ved at øve og gøre os klar til vores store musical produktion af ”Our House” som skal spilles efteråret 2013, og som samtidig bliver en Nordisk-premiere. – Vores Produktionsleder Torben Teglgaard, har været over i London og skrevet kontrakt, og vi har dermed fået eneret på forestillingen i hele Skandinavien. (Torben har et professionelt forhold til musikeren Sigurd Barrett, som muligvis skal stå for det musiske under den store produktion)  
Udover dette går jeg på gymnasiet, 2.G, på Viborg Katedralskole. 2010 – 2013.

Ambitioner til Kunsten:
For mig er kunsten, at stå på en scene og spille teater, hvad jeg er sat på jorden for at gøre!
Det er mit kald, og det jeg brænder for! – Jeg har spillet, siden jeg var helt lille, og før jeg vidste hvad skuespil egentlig var, elskede jeg at underholde folk med ageren på en scene!

- Derfor ønsker jeg at gøre skuespillet til en levevej! – Ikke fordi jeg har et stort ønske om at tjene mig en sprængt bank på det. Men fordi for mig, er det selve glæden ved at stå på en scene og ved at vide at jeg har noget her, jeg kan, og jeg er skide god til, som gør at det er noget jeg brænder for, helt ind i min sjæl!! Den eneste grund til, at jeg ønsker at gøre mig en karriere inden for teater og film, er fordi jeg så ikke er tvunget til at skulle prøve at finde tid til det, ved siden af et normalt liv.
JEG ELSKER KUNSTEN og jeg vil gøre alt hvad der skal til, for at gøre det til mit levebrød!  

Mit første møde med en mand som, efter min mening, lever drømmen helt ud er skuespilleren og sangeren Kim Brandt.
www.kimbrandt.dk. – Han var min første professionelle instruktør, da jeg var med på opsætningen af Pippi i 2007. Jeg vidst jeg elskede skuespillet før jeg mødte Kim, men han satte mine tanker i gang, med mere professionelle ambitioner. Han er selv uden uddannelse, men har formået at gøre sit navn landskendt på mange teater- og revyscener landet over. - Spillede 3 forestillinger under Kim fra 2007-2008, 2010-2011. Den sidste med en større rolle, da jeg var blevet de år ældre!
Har stadig kontakt til Kim, og i kraft af hans ide om min kunnen, og den anbefaling han skrev til mig i oktober 2011, er jeg blevet overbevist om, at hvis jeg arbejder på mine svagheder: Dans - og gør min evner i sang og drama, endnu mere skærpede og ambitiøse, KAN jeg skabe mig en karriere indenfor entertainment.
- Derfor er jeg utrolig tilfreds med, jeg fik et job som skuespiller hos
www.kirketeateret.dk, hvor jeg dermed står på det første karrieretrin, til at kunne leve af at gøre det, jeg elsker og brænder for!

Men for at skulle kunne gøre kunsten til en levevej, må man også skulle kunne skabe sig et image hvori man kan gøre opmærksom på sig selv og sine evner! Her kommer
Dask-online.dk/2010/ ind i billedet, som jeg har været medlem af siden starten af 2011.
Profil:
http://dask-online.dk/2010/offentligt_katalog_cover.asp?image=9717
- Har været til adskillige film-auditions gennem denne. Kan for eksempel nævnes, da jeg var til casting på filmen ”Kufferten” af Charlotte Madsen (Får premiere i biograferne 2012). Der var 1467 til Casting landet over. 27 inklusiv mig selv, blev kaldt til en live-casting bagefter til de 4 roller.  Fik ikke rollen, men bare oplevelsen var værd at huske.

Ekstra:
Det sker at nogle af mine skuespiller-kammerater og jeg, finder sammen og så sidder vi og snakker skuespil. En interesse vi alle har, er at vi elsker at diskutere essensen i skuespil, og da vi alle har haft Dramaturgi på gymnasiet, og dermed føler vi at vi har viden nok til kunne diskutere selve essensen af skuespillet.
J  - Og hvad det optimale skuespil er. Naturalistisk, episk, absurd teater osv.
- Det sker også at vi finder sammen for at lave en film eller to. Hver gang med en ny indfaldsvinkel, og med nye ideer.
En af de film vi lavede, ”The White Staff”, var 100 % improviserede manuskript og tog os 30 min af lave en varm sommerdag 2011.
Den kan ses her:
http://www.youtube.com/watch?v=8BkxgcuxkDo&feature=related
(Jeg spiller Gollum)







  
       
  

 




 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar